SHIKAMA

مو خوره مو به چه دلایلی رخ میدهد؟

حتما در طول زندگی خود برای یک بار هم که شده با پدیده‌ای به نام موخوره مواجه شده‌اید. پدیده‌ای که در آن انتهای موها دو شاخه شده یا شکاف برداشته و اگر خیلی زود چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، همه موهای شما را درگیر خواهد کرد.موخوره برای بسیاری از خانم ها بسیار درد سرساز و مشکل است. کمبود مواد مغذی در بدن، گرمای بیش از حد و رنگ موی دائم از دلایل اصلی ایجاد آن است.

موخوره چیست؟

موخوره مو دارای نام علمی Trichoptilosis است. که به یونانی tricho به معنی مو و ptilosis درلاتین به معنی قرارگرفتن پر می باشد. موخوره وقتی رخ میدهد که ساقه های موی شما خشک می شود و شکاف هایی طولی درمو ایجاد می شود که مو شما را دو شاخه یا چند شاخه میکند. این آسیب می تواند درانواع موها دیده شود. ساده ترین راه برای از بین بردن موخوره مو، کوتاه کردن آنها است.موخوره عارضه‌ای است که در اثر آسیب‌های فیزیکی به ساقه مو اتفاق می‌افتد. این مشکل معمولا به صورت چند شاخه شدن انتهای موها یا بروز شکاف طولی در آن‌ها رخ می‌دهد. در واقع مجموعه عواملی که به موها آسیب رسانده و باعث خشکی یا شکنندگی آن می‌شوند، در نهایت باعث بروز موخوره در موها خواهند شد.

انواع موخوره :

موخوره انواع مختلفی دارد که در راستای ساقه مو اتفاق می افتد و در ادامه انواع مختلف آن را به شما توضیح میدهیم .

  1. موخوره دو شاخه : ساده ترین و شایع ترین نوع موخوره، نوع دو شاخه است که در انتهای مو به وجود می آید. اگر به انتهای ساقه ی موی خود دقت کنید، به آسانی می توانید این نوع موخوره را که به شکل Y است مشاهده کنید. با مشاهده ی موخوره ها، موهایتان را چند سانت کوتاه کنید تا از پیشروی آسیب به بخش های بالاتر ساقه ی مو جلوگیری شود.
  2. موخوره سه شاخه : موخوره سه شاخه در انتهای موها و به شکل چنگال ظاهر می شود. این نوع موخوره در اثر خشکی و کمبود آب و رطوبت به وجود می آید. وقتی کوتیکول مو ضعیف شد و آسیب دید، از کورتکس مو جدا می شود و به شکل سه شاخه در می آید.
  3. موخوره به شکل پر : رنگ کردن مکرر موها، برخی مدل های کوتاهی و تمیز نکردن آلودگی موها باعث ایجاد این وضعیت می شود. اگر به انتهای ساقه ی مو دقت کنید، مانند پر شاخه شاخه به نظر می رسد.
  4. موخوره درختی : وقتی که موهایتان را پوش می دهید، به کوتیکول ساقه ی مو آسیب وارد می کنید و این نوع موخوره ایجاد می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ی ماورا بنفش خورشید هم دقیقا همین لطمه را به موها می زند.
  5. موخوره گره ای : موخوره های گره ای، ساقه های گره خورده به نظر می رسند، اما واقعا گره نیستد. قرار گرفتن ساقه ی مو در معرض حرارت و دمای بالای دستگاه های حرارتی و تنش های فیزیکی، این نوع موخوره را به وجود می آورد. اگر برای جلوگیری از آن مراقبت های لازم را انجام ندهید، تعداد این موخوره ها در کل ساقه ی مو افزایش می یابد و ساختار مو آسیب بیشتری می بیند.
  6. موخوره ناقص : این نوع موخوره معمولا در اثر کشیده شدن بیش از حد ساقه ی موها و در نتیجه تضعیف کوتیکول به وجود می آید. موخوره ی ناقص در افرادی که عادت دارند موهای خود را دم اسبی ببندند، بیشتر دیده می شود.
  7. موخوره نقاط سفید : سوختگی موها بر اثر مواد شیمیایی دلیل اصلی به وجود آمدن این نوع موخوره است. موخوره ی نقاط سفید بدترین نوع موخوره می باشد. اگر این مشکل برایتان پیش آمد، به هیچ عنوان دوباره موهایتان را رنگ نکنید و به موهای خود زمان دهید تا ترمیم شوند.

7 تا از دلایل اصلی موخوره

1-قرار گرفتن در معرض آفتاب، آلودگی، گرد و غبار و مواد شیمیایی بیش از حد اگردرهنگام شستن موها از آب داغ سوزاننده استفاده کنید.
2-استفاده مداوم از شامپوهای خشن یا سرم و ژل های حالت دهنده و ترکیبات دارای درصدهای بالای سولفات
3-استفاده از آبی که مقدار زیادی کلر داشته باشد باعث شسته شدن رنگ، آسیب به کوتیکول محافظ ساقه مو و همچنین شکاف انتهای آن می شود.
4-استفاده بیش از حد از سشوار، اتوی مو یا فر کننده می تواند صدمات جبران ناپذیری به فولیکول های مو وارد کند.
5-استفاده از نوع نامناسب برس و شانه می تواند باعث آسیب رساندن به قسمت های انتهایی مو شود.
6-استفاده از اسپری یا موس بر روی موهای خود و عدم شستشوی مناسب آنها.
7- کمبود زینک (روی)، کمبود مس و ویتامین دی کم خونی شدید و حتی مشکلات تیروییدی می توانند علاوه بر ریزش در شکنندگی مو و موخوره هم نقش داشته باشند.
تنها راه برای برطرف شدن موخوره مو این است که آنها را کوتاه کنید. با این حال، می توانید برای معالجه موخوره مو و مهم تر از آن پیشگیری از عود و برگشت مجدد موخوره به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای از بین بردن مو خوره باید چه کار کرد ؟

1-به موهای خود آسیب نزنید!

اتوکشی و استفاده از سشوار را به حداقل رسانده و برای مدتی نیز موهای خود را مش و رنگ نکنید. این قبیل کارها آسیب‌های زیادی به موهای شما می‌رساند که جبران آن‌ کار بسیار دشواری است؛ بنابراین بهتر است حداقل برای مدتی استفاده از این موارد را محدود کنید تا اثرات آن را ببینید. پس از آن با مشاهده نتایج خودتان به صورت خودکار استفاده از سشوار، اتو و رنگ کردن موها را به حداقل می‌رسانید.

2-از روغن‌های طبیعی استفاده کنید.

بهترین کار برای مراقبت از موها در برابر موخوره جلوگیری از خشک شدن آن‌ها است. روغن‌های طبیعی نظیر روغن آرگان می‌توانند تاثیر زیادی در حفظ سلامتی و خوش حالت کردن موها داشته باشند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها را برای مراقبت از موهای خود جدی بگیرید. البته ممکن است روغن آرگان در دسترس شما نبوده یا هزینه‌های آن بالا باشد.

3-از قرص‌ها یا داروهای تقویت‌کننده استفاده کنید.

ممکن است پزشک درمان دارویی را برای شما مناسب تشخیص دهد. در این مورد معمولا قرص‌های بایوتین یا آمپول‌های بیوتین تجویز می‌شود. دوز این داروها و مدت زمان استفاده از آن‌ها بنا به میزان موخوره و شدت آسیب در موها متفاوت است. این قرص‌ها به تقویت ساقه موها کمک کرده و از خشکی بیش از حد و بروز آسیب در آن‌ها جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این ممکن است پزشکان برخی از ترمیم‌کننده‌های ساقه مو را تجویز کند که باعث رطوبت رسانی به موها خواهد شد.

4-از شامپوهای مناسب حاوی مواد تقویت‌کننده استفاده کنید.

شما باید جنس موهای خود را شناخته و شامپوی متناسب با آن را خریداری کنید. این موضوع باعث می‌شود که موهای شما آسیب کمتری دیده و خوش حالت تر شوند. علاوه بر این شامپوی مورد استفاده باید حاوی مواد مرطوب‌کننده نظیر گلیسیرین، روغن بادام، روغن آرگان و… نیز باشد تا به بهبود شرایط موها و حفظ سلامت آن‌ها کمک کند.

5-موهایتان را به روش های مختلف ببندید

همه کش‌هایی را که باعث کشیدگی بیش از حد موها شده یا در آن‌ها گره می‌خورند، دور ریخته و آن‌ها را با کش‌هایی نرم و مناسب جایگزین کنید. توجه کنید که شما قرار نیست همیشه موهای خود را به یک شیوه و در یک جهت ببندید. اگر دوست ندارید موهای زیبایتان با موخوره آسیب ببیند، شیوه‌های دیگری برای بستن موها یاد گرفته و از آن‌ها استفاده کنید.

در این مقاله دلایل بروز مو خوره مو را به طور کامل توضیح دادیم. اگر سوال یا ابهامی دارید با ما در تماس باشید و در انتهای همین صفحه دیدگاه بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

مرکز تخصصی کراتین مو شیکاما در زمینه خدمات کراتینه مو، اسکراب اسکالپ و فر دائم مو در حال حاضر مشغول به فعالیت می باشد و بهترین خدمات را به بانوان ایرانی عرضه می کند. همچنین آکادمی شیکاما پیشرو در برگزاری آموزش کراتین مو، آموزش فر دائم مو، آموزش اسکراب اسکالپ بوده و آموزش های مجازی و حضوری در این زمینه به صورت دوره ای در حال برگزاری هستند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *