SHIKAMA
پروتئین تراپی مو چیست و چگونه انجام می شود

پروتئین تراپی مو چیست و چگونه انجام می شود؟

حتما با این موضوع مواجه شدید که رنگ کردن مکرر موها، استفاده از وسایل حرارتی مثل اتو مو و سشوار و عوامل محیطی باعث آسیب رسیدن به مو می‌شود. یکی از بهترین راه های درمان و ترمیم موها پروتئین تراپی احیا مو است که به بازسازی ساختار مو کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی […]

حتما با این موضوع مواجه شدید که رنگ کردن مکرر موها، استفاده از وسایل حرارتی مثل اتو مو و سشوار و عوامل محیطی باعث آسیب رسیدن به مو می‌شود. یکی از بهترین راه های درمان و ترمیم موها پروتئین تراپی احیا مو است که به بازسازی ساختار مو کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی پروتئین تراپی، مراحل پروتئین تراپی مو، فواید آن و هر آن چه باید درباره این روش درمانی بدانید می‌پردازیم.

پروتئین تراپی مو چیست؟

پروتئین تراپی مو یا همان نانو پروتئین مو روشی درمانی است که برای تقویت و بازسازی موهای آسیب دیده به کار می‌رود. موها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌اند. عوامل مختلفی مانند رنگ کردن، دکلره کردن، استفاده بیش از حد از ابزار حرارتی و عوامل محیطی می‌توانند به ساختار پروتئینی مو آسیب رسانده و باعث خشکی، شکنندگی و موخوره شوند.

پروتئین تراپی با استفاده از محصولات حاوی پروتئین، این کمبود را جبران کرده و به ترمیم و تقویت پیوندهای پروتئینی مو کمک می‌کند. در این روش، پروتئین مورد نیاز به عمق تار مو نفوذ کرده و باعث تقویت و بازسازی آن می‌شود؛ در نتیجه موها نرم‌تر، براق‌تر و مقاوم‌تر شده و ظاهر سالم‌تری پیدا می‌کنند.

پروتئین تراپی مو چگونه انجام میشود؟

پروتئین تراپی در سالن های آرایشی و توسط متخصص این کار انجام می‌شود و مراحل آن به ترتیب به شکل زیر است:

  1. شستشوی مو: در ابتدا موها به خوبی با شامپو مخصوص و بدون سولفات شسته می‌شوند تا از هرگونه آلودگی و چربی پاک شوند.
    شستن مو برای پروتئین تراپی مو
  2. حذف رطوبت اضافی: پس از شستشو، موها با حوله خشک می‌شوند تا رطوبت اضافی آن‌ها گرفته شود.
  3. اعمال محصول پروتئینی (موادزنی در پروتئین تراپی): محصول پروتئینی که حاوی آمینو اسیدهای ضروری برای ترمیم مو است، به طور یکنواخت و به شکل لایه لایه روی تمام طول مو اعمال می‌شود. نوع محصول پروتئینی بسته به میزان آسیب دیدگی مو انتخاب می‌شود.
    مواد زنی در پروتئین تراپی
  4. زمان ماندگاری محصول: محصول پروتئینی مدت زمان مشخصی که بسته به نوع پروتئین و حجم و آسیب دیدگی موهای مشتری متفاوت است و معمولا بین 30 تا 40 دقیقه است، روی مو باقی می‌ماند تا پروتئین‌ها به خوبی جذب شوند.
  5. شستشو: پس از گذشت زمان تعیین شده، موها با آب ولرم شسته می‌شوند.
  6. نرم‌کننده: برای حفظ رطوبت مو، یک نرم‌کننده سبک روی مو اعمال می‌شود.
  7. حرارت: در این مرحله از حرارت ملایم (مانند سشوار با دمای کم) برای نفوذ بهتر پروتئین به داخل ساقه مو استفاده می‌شود.
  8. حالت دادن: موها در این مرحله به شکل لایه ای با اتو مو حالت داده میشوند.

اتوکشی مو در پروتئین تراپی

فواید پروتئین تراپی

پروتئین تراپی مو به طور کلی بر سلامت مو تاثیر به سزایی دارد و مزایای آن عبارت است از:

  • تقویت ساختار مو: پروتئین‌ها بلوک‌های سازنده مو هستند. با جایگزینی پروتئین‌های از دست رفته، ساختار مو تقویت می‌شود و در برابر شکستگی مقاوم‌تر می‌شود.
  • کاهش موخوره: پروتئین تراپی با پر کردن شکاف‌های ایجاد شده در کوتیکول مو، از ایجاد موخوره جلوگیری می‌کند و موخوره‌های موجود را ترمیم می‌کند.
  • افزایش درخشندگی و نرمی: پروتئین تراپی به موها درخشندگی و نرمی طبیعی باز می‌گرداند و ظاهر آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • حفظ رطوبت: برخی از محصولات پروتئین تراپی حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده هستند که به حفظ رطوبت مو کمک می‌کنند و از خشکی و شکنندگی مو جلوگیری می‌کنند.
  • افزایش خاصیت ارتجاعی: پروتئین تراپی به موها خاصیت ارتجاعی می‌بخشد و از شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • محافظت در برابر آسیب‌های محیطی: پروتئین تراپی یک لایه محافظ روی مو ایجاد می‌کند که از موها در برابر آسیب‌های محیطی مانند آلودگی و اشعه UV محافظت می‌کند.

چه کسانی به پروتئین تراپی نیازدارند؟

در کل پروتئین تراپی به درمان افرادی که موهای آسیب دیده دارند میتواند کمک کند. این افراد شامل موارد زیر میشوند:

  • موهای رنگ شده یا دکلره شده: فرآیند رنگ کردن و دکلره کردن، پیوندهای پروتئینی مو را تضعیف کرده و باعث خشکی، شکنندگی و موخوره می‌شود.
  • موهای فر و مجعد: موهای فر به دلیل ساختار پیچیده خود، مستعد خشکی و آسیب هستند. پروتئین تراپی به نرم شدن و حالت پذیری این نوع موها کمک می‌کند.
  • موهای آسیب دیده از حرارت: استفاده مکرر از اتو مو، سشوار و ابزارهای حرارتی دیگر، می‌تواند به موها آسیب جدی وارد کند.
  • موهای آسیب دیده از عوامل محیطی: آلودگی هوا، نور خورشید و آب کلردار، از جمله عواملی هستند که به موها آسیب می‌رسانند.
  • موهای نازک و شکننده: افرادی که موهای نازک و شکننده‌ای دارند، به طور طبیعی پروتئین کمتری در موهایشان دارند.
  • موهای موخوره دار: موخوره نتیجه‌ی آسیب دیدن کوتیکول مو است. پروتئین تراپی به ترمیم کوتیکول و کاهش موخوره کمک می‌کند.

پروتئین‌های طبیعی موجود در مواد پروتئین تراپی

محصولات پروتئین تراپی معمولاً حاوی ترکیبات پروتئینی طبیعی هستند که از منابع مختلفی مانند گیاهان، حیوانات و حشرات استخراج می‌شوند. برخی از مهم‌ترین این پروتئین‌ها عبارتند از:

  • کراتین: کراتین پروتئین طبیعی برای مو و پروتئین اصلی تشکیل‌دهنده مو، پوست و ناخن است. در پروتئین تراپی، کراتین به موها اضافه می‌شود تا ساختار آسیب‌دیده آن‌ها را ترمیم کند و به موها استحکام و درخشندگی ببخشد.
  • کلاژن: کلاژن نیز پروتئینی است که در پوست، استخوان‌ها و موها یافت می‌شود. استفاده از کلاژن در محصولات پروتئین تراپی به افزایش الاستیسیته موها و کاهش موخوره کمک می‌کند.
  • پروتئین ابریشم: پروتئین ابریشم به دلیل خواص نرم‌کنندگی و آبرسانی بالا، در بسیاری از محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شود. این پروتئین به موها لطافت و درخشندگی خاصی می‌بخشد.
  • پروتئین گندم: پروتئین گندم حاوی اسیدهای آمینه ضروری است که به ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند. این پروتئین همچنین به موها حجم می‌دهد و آن‌ها را تقویت می‌کند.
  • پروتئین سویا: پروتئین سویا حاوی ایزوفلاون‌ها است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و از موها در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کنند.

آیا پروتئین تراپی مو سرطان زاست؟

پروتئین تراپی مو به خودی خود سرطان‌زا نیست. این درمان با هدف تقویت و ترمیم موها، پروتئین از دست رفته را به ساقه مو بازمی‌گرداند. اما، همچون هر محصول آرایشی و بهداشتی دیگر، کیفیت مواد بکار رفته در پروتئین تراپی بسیار مهم است. برخی محصولات ممکن است حاوی فرمالدهید یا سایر مواد شیمیایی باشند که در مقادیر زیاد و با استفاده طولانی مدت، با برخی انواع سرطان مرتبط شده‌اند. با این حال، مطالعات جامع و قطعی در این زمینه محدود است و ارتباط مستقیم و قطعی بین پروتئین تراپی و سرطان هنوز به طور کامل اثبات نشده است. برای اطمینان از ایمنی، بهتر است از محصولات با کیفیت و دارای مجوز استفاده شود و در صورت داشتن هرگونه نگرانی با پزشک مشورت شود.

پروتئین سرد مو چیست؟

از آن جایی که مراحل پروتئین تراپی اتو کشی دارد و از سشوار استفاده میشود، برخی از سالن های آرایشی معتقدند برای کاهش آسیب ناشی از حرارت، باید از پروتئین سرد مو استفاده شود.

پروتئین تراپی سرد، روشی است که در آن پروتئین‌های مورد نیاز مو به صورت مستقیم و بدون استفاده از حرارت به ساقه مو اعمال می‌شود. هدف از این روش نیز، ترمیم و تقویت موهای آسیب دیده و خشک است، اما از نظر متخصصان، این روش به دلایل زیر چندان قابل قبول نیست:

  • نفوذ ناکافی پروتئین‌ها: به دلیل عدم استفاده از حرارت، پروتئین‌ها به اندازه کافی در عمق ساقه مو نفوذ نمی‌کنند و در نتیجه، اثر ترمیمی آن‌ها محدود است.
  • ماندگاری کم: اثر پروتئین تراپی سرد به مراتب کمتر از روش گرم است و در مدت زمان کوتاهی از بین می‌رود.
  • عدم رفع کامل آسیب‌ها: برای موهای بسیار آسیب دیده، پروتئین تراپی سرد نمی‌تواند به تنهایی تمامی مشکلات را برطرف کند و ممکن است نیاز به روش‌های درمانی دیگری باشد.

پروتئین تراپی نسبت به کراتین چقدر طول میکشد؟

به طور کلی، یک جلسه پروتئین تراپی معمولاً بین ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. اما این زمان می‌تواند بر اساس حجم و طول مو و میزان آسیب دیدگی کمتر یا بیشتر باشد. اما در کراتین مو به دلیل اینکه صافی و لختی مو هدف اصلی است، تعداد دفعات اتوکشی بیشتر شده و در نتیجه کراتین مو زنانه زمان بسیار بیشتری نسبت به پروتئین تراپی معمولی دارد. (برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب تعداد دفعات اتوکشی در کراتین مو را بخوانید)

تعداد جلسات مورد نیاز نیز به میزان آسیب مو و نتیجه‌ی دلخواه شما بستگی دارد. برخی افراد ممکن است تنها به یک جلسه نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشند.

جمع بندی مطلب

پروتئین تراپی یک روش موثر برای ترمیم و تقویت موهای آسیب دیده است. با استفاده از محصولات مناسب و رعایت نکات مهم، می‌توانید موهای سالم و درخشان داشته باشید. اگر موهای شما خشک  و شکننده است، حتما پروتئین تراپی را امتحان کنید. در صورتی که نیاز به احیا مو به همراه صافی مو دارید، می‌توانید از خدمات صافی و احیا مو در آرایشگاه شیکاما استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *