SHIKAMA
کراتینه کردن مو

تفاوت کراتین و پروتئین مو چیست؟

همانطور که می‌دانیم زیبایی و سالم بودن مو در زیبایی چهره بسیار تاثیر گذار بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین سبب توجه و مراقبت از مو در افراد موضوع مهمی است. در گذشته روش‌های چندانی برای مراقبت از مو وجود نداشت، اما امروزه روش‌های متعدد و مختلفی برای زیبایی، شادابی، سلامت و احیای […]

همانطور که می‌دانیم زیبایی و سالم بودن مو در زیبایی چهره بسیار تاثیر گذار بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین سبب توجه و مراقبت از مو در افراد موضوع مهمی است. در گذشته روش‌های چندانی برای مراقبت از مو وجود نداشت، اما امروزه روش‌های متعدد و مختلفی برای زیبایی، شادابی، سلامت و احیای مو در دنیا وجود دارد. کراتین مو و پروتئین تراپی دو نمونه از این روش‌ها هستند که می‌توانند تاثیر بسزایی در زیبایی و سلامت موهای ما داشته باشند.

در این مقاله از مرکز تخصصی کراتین و اکستنشن مو شیکام، می‌خواهیم به صورت تخصصی در مورد تفاوت بین کراتین و پروتئین مو، روش های کراتین کردن مو و پروتئین تراپی، ویژگی‌ها، خصوصیات و تفاوت آنها با یکدیگر با شما صحبت کنیم.

تعریف کراتین مو و پرتئین مو

برای اینکه تفاوت کراتین مو و پروتئین مو را بدانیم، تنها کافی است که در ابتدا تعریف هر یک از این موارد را که برای سلامت، حالت‌ دهی و تقویت مو‌ها صورت می ‌گیرد را بدانیم. بنابراین در ادامه این مقاله می خواهیم تعاریف هر کدام از کراتین مو و پروتئین مو را به صورت مجزا بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

کراتین مو چیست؟

تفاوت مو طبیعی با مو کراتین شده

به پروتئین مورد نیاز و اساسی برای مو کراتین گفته می ‌شود. به طوری که اگر این پروتئین به اندازه کافی در مو وجود نداشته باشد، باعث وز و فر شدن موها می گردد.

کراتین کردن یک روش نیمه دائمی برای صاف کردن موهای وز، مجعد، فر و حالت ‌دار است. کراتین دارای انواع مختلف زیر است:

  • آلفاکراتین
  • بتاکراتین

(نوع کراتینی که پوست و مو به آن نیاز دارند، بتاکراتین است).

بعد از کراتین شدن موها، موهایی لخت، درخشان و صاف و بدون حالت خواهیم داشت. این صافی و درخشندگی معمولاً بین 2 تا 6 ماه ماندگاری دارد. اما باید توجه داشت که وقتی مو رشد می ‌کند، موهایی که به تازگی از ریشه سر رشد کرده‌اند، به حالت طبیعی و قبل از کراتینه شدن هستند.

در واقع اگر موهای شما فر، حالت دار و یا وز می باشد و یا اینکه به هر دلیل دیگری که بخاطر آن روش کراتین را انجام داده اید، با رشد موها، دوباره موهای طبیعی خود با همان ویژگی ها را خواهید داشت و اثر کراتین و صافی فقط روی همان قسمت از ساقه مو که مواد روی آن قرار گرفته بود خواهد بود.

پروتئین مو و پروتئین تراپی

پروتئین مو (پروتئین تراپی مو)

موهای ما برای اینکه سالم، شاداب، زیبا و درخشنده باشند به مواد مغذی و عناصر مختلفی همچون پروتئین نیاز دارند. به عنوان مثال، برای رطوبت رسانی و انتقال مواد مغذی به ساختار مو وجود اکسیژن در مو بسیار ضروری است. همچنین یکی دیگر از اجزای اصلی در بافت موها پروتئین است که نقش بسیار و موثری در سلامت موها ایفا می‌ کند.

بنابراین بدیهی است که کمبود پروتئین در بافت موها باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند برای موهای ما شود. در پروتئین تراپی برای صافی و احیا مو ها و همچنین برای حفظ سلامت موها از موادی که حاوی پروتئین هستند استفاده می ‌شود. این روش می ‌تواند مشکلات بسیاری از جمله موخورده، گرده خوردن مو، زبری و… را برطرف کرده و موهایی سالم و احیا شده را به شما تحویل دهد.

اساس کار کراتین درمانی به چه صورت است؟

در واقع استفاده از کراتین مو یا کراتین درمانی، یک تکنیک زیبایی محسوب می ‌شود که در آن به موها مقدار بسیار زیاد کراتین مصنوعی و مواد صاف کننده مثل فرمالدهید زده می‌ شود. بعد از گذشت مدت مشخصی موها شسته شده و سپس با اتو مو در دمای بالا (450 درجه فارنهایت) خشک می ‌شوند. این کار باعث می ‌شود حالت فر موها از بین رفته و در نهایت موهایی صاف و لخت که دیگر وز هم نیستند، داشته باشیم.

آیا کراتین تراپی در احیا و سلامت مو نقش دارد؟

کراتین کردن موها تقریبا موجب سلامت موها شده و به ترمیم آنها کمک می ‌کند، اما این روش بیشتر از اینکه روشی درمانی برای سلامت موها باشد، روشی برای صاف و لخت کردن و خلاص شدن از فر موها بصورت موقت و برای چند ماه است. یعنی این روش را نمی ‌توان به‌ عنوان روشی سالم معرفی کنیم، چون بیشتر از سلامت موها روی صاف کردن آنها تمرکز دارد و حتی در بعضی مواقع ممکن است به موها آسیب وارد کند.

چه زمانی کراتین تراپی مناسب است؟

در موارد زیر کراتین درمانی می ‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد:

  • وقتی که فرد تار موی ضخیمی داشته باشد
  • اگر موهای اون فر باشد و از فر موهای خود خسته شده باشد
  • زمانی که موهای او وز و زبری شده باشند، اما آسیب وارد شده به موها به اندازه ‌ای نباشد که درمان پزشکی و تخصصی بخواهد
  • در افرادی که موهای آنها به اندازه کافی کراتین ندارد، این روش استفاده می ‌شود تا کمبود کراتین در موهای فرد جبران شود.

چه زمانی کراتین تراپی مناسب نیست؟

کراتین همیشه و برای همه افراد مناسب نیست و در مواردی می ‌تواند باعث آسیب جدی شود.

در موارد زیر کراتین تراپی مناسب نمی باشد:

  • زنان باردار
  • افرادی که موهایی به شدت آسیب دیده دارند
  • کسانی که تار موی آنها بسیار ضعیف و نازک است
  • افرادی که ریزش مو دارند
  • افراد دارای آلرژی به مواد شیمیایی
  • افرادی که دچار آسم هستند
  • افراد دارای انواع برونشیت
  • افراد دارای ALS
  • کسانی که مشکلات عصبی دارند
  • افراد مبتلا به سرطان
  • افرادی که از داروهای خاص غدد و داروهای اعصاب استفاده می‌ کنند

مزیت کراتین کردن مو (کراتین تراپی مو)

مزایای کراتین کردن مو یا کراتین تراپی مو (صافی و درخشندگی موهای کراتین شده)

همانطور که گفته شد این روش بیشتر بر فرم ‌دهی و صافی مو تاثیر گذاشته و همچنین باعث برطرف شدن وز موها می ‌شود و در افرادی که می ‌خواهند موهای فر یا حالت‌دار خود را صاف و لخت نشان دهند طرفداران بیشتری دارد. چرا که روش کراتین تراپی، بیشتر روشی برای صافی مو می باشد تا احیا و سلامت مو! البته باید توجه داشت که خود کراتین به تنهایی باعث صاف شدن و جلوگیری از پیچ خوردگی و گره خوردن مو نمی ‌شود، بلکه در کنار آن محلولی استفاده می‌ شود که کوتیکول‌ های مو را درمان می ‌کند. این محلول با کمتر کردن وز مو، باعث صاف شدن آنها می ‌شود.

معایب کراتین کردن مو (کراتین تراپی مو)

یکی از مهمترین و شایع‌ ترین عوارض کراتینه کردن مو، ریزش موها است.

علائم و نشانه ‌های کمبود پروتئین در موها

علائم و نشانه های کمبود پروتئین مو

بسیاری از افراد فکر می ‌کنند که داشتن موهای خشک نشانگر کمبود پروتئین در موهای آنها به شمار می ‌آید. اما در واقع خشکی مو به تنهایی نمی ‌تواند نشانه کمبود پروتئین باشد. اگر موهای خشکی داریم، بهتر است قبل از پروتئین درمانی از مرطوب کننده‌ ها و آبرسان ‌های قوی برای جبران کمبود رطوبت و برطرف کردن خشکی موها استفاده کنیم. اما اگر پس از گذشت مدتی و استفاده از انواع مرطوب کننده ‌ها و آبرسان‌ ها، همچنان دچار خشکی مو باشیم، می ‌تواتیم از روش پروتئین تراپی استفاده کنیم.

در ادامه این مطلب قصد داریم نشانه های کمبود پروتئین را برایتان توضیح دهیم تا بهتر تصمیم بگیرید که آیا موهایتان به پروتئین تراپی نیاز دارد یا خیر.

۵ نشانه کمبود پروتئین مو

  1. از بین رفتن خاصیت ارتجاعی موها

یکی از نشانه ‌های واضح کمبود پروتئین از بین رفتن خاصیت ارتجاعی موها است. اما خب ما اینجا هستیم تا ترفندی موثر برای تشخیص این مشکل و فهمیدن اینکه آیا خاصیت ارتجاعی موهایتان از بین رفته است یا خیر، معرفی کنیم. برای تشخیص خاصیت ارتجاعی موهای خود، در ابتدا بخش کوچکی از رشته ‌های موهایتان را انتخاب و آن را به آرامی بکشید. اگر این رشته پس از کشیده شدن به حالت طبیعی خود بر نگردد و یا بشکند، به احتمال زیاد نیاز به پروتئین درمانی مو خواهید داشت.

  1. خشک و وز شدن موها

اگر بطور مداوم و پشت سر هم موهایتان را رنگ می‌ کنید، احتمال کمبود پروتئین موجود در موهای خود را بالا برده اید. موهای رنگ شده نسبت به موهای طبیعی بیشتر در معرض خطر، آسیب و تخلخل هستند و بیشتر امکان کمبود پروتئین در موها وجود دارد. در این مواقع پروتئین درمانی مو می تواند راه حل مناسبی برای تقویت، احیا و حفظ سلامت موهای رنگ شده باشد.

  1. شکستگی و ریزش موها

اگر به ریزش بیش از اندازه مو دچار هستید، آگاه باشید که این می ‌تواند زنگ خطری برای شما بوده و بیانگر کمبود پروتئین در موهای شما باشد. البته نباید فراموش کرد که ریزش ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است و برای ریزش مو در این حد لازم نیست نگران باشید. اما اگر موهایتان بیش از این‌ میزان می ‌ریزد و به خصوص اگر این ریزش از ریشه نباشد و موهایتان از ساقه بشکنند، پیشنهاد می‌ شود تا حتماً پروتئینه کردن موهایتان را شروع و برای تقویت آن اقدام کنید.

  1. نرم و نازک شدن موها

موهای نرم و نازک یکی دیگر از نشانه های کمبود پروتئین در موهای شما به شمار می آید. پروتئین در موها می‌ تواند نقش احیا کننده بافت رشته ها مو را داشته باشد و در جلوگیری از افتادگی و نرمی بیش از حد موها موثر باشد.

  1. تخلخل زیاد موها

عواملی مثل گره خوردن و وز شدن موها مثال ‌‌های آشنایی برای تخلخل موها هستند. این تخلخل باعث افزایش شکستگی و آسیب‌ پذیری موهایتان می ‌شود. این نوع موها به آب بیشتری نیاز دارند. همچنین پروتئین تراپی مو می‌ تواند نقش بسزایی در درمان این مشکل داشته باشد؛ بطوری که این عمل با تغذیه مناسب موها، از آنها در برابر عوامل آسیب رسانی چون موخوره محافظت می‌ کند. همچنین اگر می ‌خواهید چک کنید که آیا موهایتان دچار تخلخل است یا خیر، می توانید از این روش استفاده کنید که یکی از تارهای مویتان را در یک کاسه آب قرار دهید، اگر مو در کاسه آب فرو برود، یعنی تخلخل زیادی دارد.

چه زمانی پروتئین تراپی مناسب است؟

در همه گزینه ‌هایی که در بخش علائم و نشانه‌ های کمبود پروتئین موها گفته شد، این عمل مناسب و موثر است.

زمان های مناسب برای پروتئین تراپی مو

  • از بین رفتن خاصیت ارتجاعی موها
  • خشک و وز شدن موها
  • شکستگی و ریزش موها
  • نرم و نازک شدن موها
  • تخلخل زیاد

اساس کار پروتئین تراپی به چه صورت است؟

احیا و سلامت مو با پروتئین تراپی

در این روش مواد پروتئینه، توسط آرایشگری ماهر و با تجربه یا فردی که در این زمینه آموزش دیده باشد، روی موها قرار می‌ گیرد. البته باید توجه داشت موهایی که قرار است مواد پروتئینه روی آنها قرار بگیرد و اصطلاحاً پروتئین تراپی شوند، باید تمیز، خشک، بدون آلودگی و فاقد چربی باشند.

آیا پروتئین تراپی در صافی و لخت شدن مو تاثیر دارد؟

خیر؛ استفاده از پروتئین، بر روی احیا و سلامت موها تمرکز داشته و نمی ‌تواند در صاف و لخت شدن موها اثر بخش باشد. در واقع پروتئینه کردن موها شامل احیا کردن و برگرداندن سلامتی به موهای آسیب دیده است. این روش اثر صاف کنندگی ندارد؛ چرا که فاقد مواد صاف کننده از جمله فرمالدئید است.

تفاوت پروتئین تراپی و کراتین درمانی

اگر بخواهیم تفاوت‌ های استفاده از کراتین مو یا پروتئین مو را به صورت خلاصه و کلی بیان کنیم باید گفت که کراتین کردن موها روشی برای داشتن موهایی درخشان، لخت و صاف است. در حالی که پروتئین تراپی مو بیشتر تاثیر درمانی داشته؛ البته به دلیل تاثیری که بر سلامتی مو دارد، تا حدودی این سلامتی می تواند از جنبه ظاهری نیز موثر و باعث زیبایی مو شود. هر دو این روش ها باعث افزایش درخشندگی مو شده و بر یکدست شدن بافت آن نیز تاثیرگذار هستند.

حال اگر بخواهیم تفاوت آنها را به صورت کمی تخصصی ‌تر مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که کراتین، صاف کننده است و در نهایت موهایی صاف و لخت تحویل ما می ‌دهد، اما پروتئین، موها را بازسازی، نرم و زیبا کرده و در احیا مو نقش دارد. عدم صاف شدن مو توسط پروتئین تراپی به این دلیل است که مواد کراتین دارای فرمالدئید و مواد صاف کننده اند، اما مواد استفاده شده در پروتئین تراپی چنین اثری ندارند.

اصلی ترین تفاوت های استفاده از کراتین مو و پروتئین مو

  • مواد به کار رفته برای کراتین و پروتئین تراپی

این دو روش، با وجود شباهت‌ هایی ک با یکدیگر دارند، دو کار متفاوت هستند و موادی که برای هر کدام استفاده می ‌شود با هم تفاوت دارند. بطوریکه در روش کراتین از پروتئین بتا استفاده می شود در حالی که در پروتئین تراپی محصولات حاوی پروتئین مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

  • میزان ماندگاری و دوام

همانطور که گفته شد کراتین مو به صورت کلی دارای ماندگاری و دوامی در حدود 2 تا 6 ماه است. این روش  یک روش نیمه دائمی به حساب می آید. در حالی که ماندگاری پروتئین تراپی در مقایسه با کراتین، کمتر بوده و میزان دوام و ماندگاری آن در حدود 4 ماه است. البته باید توجه داشته باشیم که در صورت انجام مراقبت های لازم برای موها بعد از پروتئین تراپی و کراتین مو، می توان ماندگاری آنها را بیشتر کرد.

  • میزان احیای مو

یکی دیگر از تفاوت ‌های کراتین مو و پروتئین مو، میزان احیا و تاثیر بر سلامتی موها است. در کراتین مو میزان احیای مو کمتر از پروتئین تراپی است، چرا که همانطور که توضیح داده شد هدف اصلی کراتین، تاثیر بر صاف و لخت شدن موهاست نه احیا آنها. به همین دلیل افرادی که مشکلات موجود در موهای آنها زیاد است بهتر است سراغ پروتئین تراپی بروند.

  • هزینه کراتین و پروتئین تراپی

اگر بخواهیم قیمت کراتین کردن مو را با قیمت پروتئین مو (پروتئین تراپی مو) مقایسه کنیم، باید گفت که کراتین مو در مقایسه با پروتئین تراپی پر هزینه ‌تر بوده و به همین دلیل است که می‌ توان پروتئین تراپی را مقرون به صرفه تر دانست. به علاوه اینکه این روش احیای بیشتری برای موها رقم زده و موهایی سالم‌ تر به ما ارائه می ‌دهد.

  • میزان صافی مو و زیبا شدن مو

همانطور که پیش از این اشاره شد، کراتین مو صافی و درخشندگی بیشتری به مو می ‌دهد. به همین سبب افرادی که بیشتر به دنبال داشتن موهایی صاف هستند روش کراتین بهتر بوده و برای افرادی که خواهان احیای بیشتر موهای خود هستند، روش پروتئین کردن مو مناسب ‌تر است.

جمع ‌بندی

کراتین کردن مو یک روش نیمه دائمی برای صاف کردن موهای وز، مجعد، فر و حالت ‌دار است. بعد از کراتین شدن موها، موهایی لخت، درخشان و صاف و بدون حالت خواهیم داشت. این صافی و درخشندگی معمولاً 2 تا 6 ماه ماندگاری دارد. البته اثر کراتین و صافی فقط روی همان قسمت از ساقه مو که مواد روی آن قرار گرفته بود خواهد بود و با رشد ریشه موها، دوباره موهایی به همان حالت طبیعی ‌شان خواهیم داشت.

در پروتئین تراپی مو برای احیا و سلامت موها از موادی که حاوی پروتئین هستند استفاده می ‌شود. این روش می ‌تواند مشکلات بسیاری از جمله موخورده، گرده خوردن مو، زبری و… را برطرف کرده و موهایی سالم و احیا شده را به وجود آورد. در واقع  می توان گفت که تمرکز روش پروتئین تراپی و استفاده از پروتئین برای موها، بر روی احیا و سلامت موها است.

در مواردی مثل وقتی که فرد تار موی ضخیمی داشته باشد و موهای شخص، فر باشد و از فر موهای خود خسته شده باشد، زمانی که موهای او وز و زبری شده باشند و زمانی که موها به اندازه کافی کراتین نداشته باشند، می‌توان به سراغ کراتین درمانی رفت. اما هنگامی که مواردی مثل از بین رفتن خاصیت ارتجاعی موها، خشک و وز شدن موها، شکستگی و ریزش موها، نرم و نازک شدن موها و تخلخل زیاد در موها مشاهده شود، باید از پروتئین تراپی استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب هر یک از روش های کراتین مو یا پروتئین مو و پروتئین تراپی، می توانید با متخصصان مرکز تخصصی کراتین و اکستنشن مو شیکام در تهران مشاوره نمایید.

سوالات تکمیلی
1. تفاوت کراتین و پروتئین تراپی در چیست؟

کراتین درمانی علیرغم تاثیر محدود بر احیا و سلامت مو، در واقع بر صاف شدن موها تمرکز داشته و هدف اصلی آن داشتن موهایی بدون حالت و پیچ خوردگی است. در خالی که پروتئین درمانی موها را احیا کرده و به آنها سلامت می‌ بخشد.

2. در چه اشخاصی کراتین مناسب نیست؟

• در زنان باردار

• افرادی که موهایی به شدت آسیب دیده دارند

• کسانی که تار موی آنها بسیار ضعیف و نازک است

• افرادی که ریزش مو دارند، افراد دارای آلرژی به مواد شیمیایی

• افرادی که دچار آسم هستند

• افراد دارای انواع برونشیت

• افراد دارای ALS

• کسانی که مشکلات عصبی دارند

• افراد مبتلا به سرطان و افرادی که از داروهای خاص غدد و داروهای اعصاب استفاده می‌کنند

3. در چه مواردی کراتین مناسب است؟

در مواردی که فرد موی فر یا حالت دار دارد، به دنبال صاف و بدون حالت کردن موهایش باشد و احیا مو اهمیت چندانی برایش نداشته باشد.

4. در چه مواردی پروتئین تراپی پیشنهاد می ‌شود؟

در مواردی که خشک و وز شدن موها، از بین رفتن خاصیت ارتجاعی موها، شکستگی و ریزش موها، نرم و نازک شدن موها و تخلخل زیاد در موها مشاهده شود.

5. این دو روش از نظر هزینه و ماندگاری چه تفاوتی دارند؟

کراتین مو در مقایسه با پروتئین تراپی پر هزینه‌ تر است. همچنین ماندگاری کراتین مو در مقایسه با پروتئین تراپی بیشتر است. بطوریکه ماندگاری کراتین بین 2 تا 6 ماه بوده و روشی نیمه دائمی محسوب می ‌شود، اما ماندگاری پروتئین تراپی حدود 4 ماه است.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *